Kjersti Wexelsen Goksøyr | Om Kjersti
13396
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-13396,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.9,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Om Kjersti

MOT LYSET… Alt er, og vi henter
det frem. En reise mot lyset, evigheten.
En lengsel nedlagt i mennesket.
Lyset er bevissthet. Å skape er å søke
større bevissthet. Stillhet, gå innover,
og lytte, til det jeg vet.

Kjersti Wexelsen Goksøyr har i mange år arbeidet innenfor en klassisk modernistisk tradisjon og er kjent for sine stiliserte og uttrykksvare menneskeskikkelser og hoder i stein. På utstillingen i Vigeland-museet overasker hun ved å integrere sine monumentale og feminint anstrøkne skulpturer med et brennaktuelt politisk engasjement. Materialet er bokstavelig talt klippet ut av de siste par årenes nyhetsbilder fra kriger, terrorhandlinger og konflikter i verden. Utvalget og sammensetningen av disse pressefotografiene er gjort i et religionskritisk perspektiv. Det samme gjelder utvalget av sentrale sitater hun har hentet fra fire vedensreligioner, som hun har hugget inn i symbolske steinmonumenter. Slik peker hun på religionens betydning og nærvær både i øsltlige og vestlig samfunn i dag, og med et særskilt fokus på makt og lydighet i de ulike trosretninger. Hun stiller først og fremst spørsmål, men vil ikke gi noen bestmete svar.

Goksøyrs søkende tilnærming til det komplekse spørsmålet om forholdet mellom religion og politikk har en subtil parallell i hennes holdninger til det visuelle uttrykk og mulighetene til å billedliggjøre krefter i livet som ikke er synlige, men som kan oppleves intuitivt.

 

Goksøyrs skulptur har generelt en religiøs og filosofisk dimensjon, der hun særlig kretser rundt overgansprosesser, det livgivende og spirende i tilværelsen. Goksøyr avviser med andre ord ikke en religiøs livsfølelse, men hun ønsker å bidra til en kritisk bevissthet om religionens rolle i forbindelser med de overgrep og forfølgelser av mennseker som foregår i dag. “Jeg søker svar på hva som har gått galt, og hvorfor det fortsetter”, har hun selv uttalt.

Videre sier hun om utstillingen: “Å arbeide med kunst er for meg en måte å forske på. Jeg aner noe som jeg leter etter å klargjøre. Tilnærmingen til stoffet er en annen enn den intellektuelle, akademiske, noe jeg ser på som et viktig supplement. Det er lærerikt at flere innfallsvinkler, metoder, tas i bruk for å sette i gang prosesser og debatter, som verktøy til å forstå mer av historien og vår egen tid.

Hva er det vi ikke ser nå, som er lettere å se når det blir historie? Hva er det vi tar avstand fra i historien, men som likevel er skjult i vår tid? – I mitt prosjekt retter jeg søkelyset på de store verdensreligionene. Religionene påstås å inneholde vårt verdigrunnlag. Hvilke verdier dreier det seg om? Hvilke verdier preger vår tid og hva er vi styrt av?”

Toril Smit, museumsleder ved Vigeland-museet
Fra forordet til boken utgitt i forbindelse med Goksøyrs utstilling “…for Han vet ikke hva Han gjør” ved Vigeland-museet i Oslo, 1994.